Wymienny kartridż wodorowy

Nowy pomysł na przenośne źródło energii Toyoty i Woven Planet

2022-06-07

Toyota wraz z należącą do niej spółką Woven Planet Holdings opracowała prototyp przenośnego kartridża wodorowego. Urządzenie ułatwi korzystanie z energii wodorowej w wielu różnych sytuacjach. Prototypowy kartridż zostanie przetestowany w inteligentnym mieście przyszłości Woven City.

Zbiorniki wodoru jak powerbanki

Toyota i Woven Planet opracowały wodorowy kartridż – wygodne, przenośne źródło energii. Dzięki temu rozwiązaniu wodór można dostarczyć w dowolne miejsce, nie wykorzystując przy tym rur przesyłowych. Co więcej, kartridż ten można łatwo wymieniać i szybko ładować.

Prototyp ma długość 40 cm i średnicę 18 cm, a jego docelowa waga to 5 kg. Toyota przewiduje, że zbiornik pomieści tyle wodoru, aby typowy moduł ogniw paliwowych mógł wygenerować dość prądu do zasilania domowej kuchenki mikrofalowej przez 3–4 h.

Toyota planuje opracować zbiorniki o różnych wymiarach, aby zapewnić użytkownikom jak najszersze możliwości stosowania tej technologii na co dzień. Do korzystania z wodorowych kartridżów potrzebna będzie niewielka infrastruktura. Pozwoli ona zaspokoić potrzeby energetyczne mieszkańców oddalonych terenów pozbawionych sieci przesyłowej. Będzie ją można wykorzystywać podczas wyjazdów i wydarzeń plenerowych czy w razie przerw w dostawach prądu.

Wymienny kartridż wodorowy

Po raz pierwszy prototyp przenośnego kartridża wodorowego został zaprezentowany na torze Fuji Speedway podczas drugiej rundy japońskiej serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu 2022.

Testy wodorowych kartridży w Woven City

Toyota i Woven Planet nawiązały też współpracę z firmą ENEOS, japońskim producentem energii. Głównym celem tej kooperacji jest zbudowanie kompleksowego łańcucha dostaw wodoru, przyspieszenie i uproszczenie jego produkcji, transportu i codziennego użytkowania. Na etapie testowania wodorowych kartridży partnerzy skupią się na zaspokojeniu potrzeb energetycznych mieszkańców Woven City i okolicznych społeczności.

Woven City to prototypowe, eksperymentalne miasto, budowane przez Woven Planet w Susono City w prefekturze Shizuoka. Osiedle będzie służyło do opracowywania i testowania w rzeczywistych warunkach wielu różnych technologii i przyszłościowych rozwiązań – zarówno przez zespoły R&D Toyoty, jak i niezależnych naukowców.

W Woven City zostaną przetestowane różne zastosowania kartridży wodorowych. Wraz z naukowcami, wynalazcami oraz mieszkańcami prototypowego miasta i okolicznych miejscowości inżynierowie Toyoty i Woven Planet będą poszukiwali kolejnych praktycznych pomysłów na wykorzystywanie wodorowych kartridży. Pracom rozwojowym będą poddawane także same zbiorniki, aby stawały się coraz bardziej pojemne, wydajne i łatwe w użyciu.

Wymienny kartridż wodorowy

Toyota i Woven Planet dążą do opracowania najlepszych praktyk w zakresie włączania czystej energii wodorowej do codziennego życia. Ostatecznym celem projektu jest zaproponowanie rozwiązania, które ułatwi osiągnięcie neutralności klimatycznej.

Dążąc do neutralności klimatycznej

W technologii wodorowej Toyota widzi narzędzie do osiągnięcia neutralności klimatycznej, zapewniające klientom wygodę i przystępne koszty, a producentom opłacalność. Używanie wodoru nie wiąże się z emisją CO2, a jeśli gaz ten jest produkowany przy użyciu odnawialnych źródeł energii (takich jak wiatr czy energia słoneczna), stanowi przyjazne dla środowiska paliwo o zerowej emisyjności w całym cyklu życia.

Obecnie większość wodoru jest wytwarzana z paliw kopalnych i wykorzystywana do celów przemysłowych, takich jak produkcja nawozów czy rafinacja ropy naftowej. Aby wykorzystać ten gaz jako źródło energii w naszych domach i w życiu codziennym, technologia wodorowa i związana z nią infrastruktura musi spełniać odpowiednie normy bezpieczeństwa i być dostosowana do nowych warunków. W przyszłości produkcja wodoru zostanie przestawiona głównie na bezemisyjne metody, oparte na energii odnawialnej, a zakres jego wykorzystywania obejmie wszystkie główne gałęzie gospodarki, w tym transport i energetykę.

W ramach japońskiej strategii energetycznej rząd tego kraju wspiera wiele różnych programów badań i rozwoju nad zastosowaniami wodoru, a Toyota i Woven Planet należą do ważnych partnerów władz publicznych w realizacji tej misji.

Dowiedz się więcej

KINTO ONE coraz popularniejsze w Polsce KINTO ONE coraz popularniejsze w Polsce Sprawdź najchętniej wybierane modele Toyoty Autobusy na wodór w Madrycie Autobusy na wodór w Madrycie Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty w transporcie miejskim Land Cruiser i Hilux 2023 z paliwem HVO100 Land Cruiser i Hilux 2023 z paliwem HVO100 Odnawialny olej napędowy zamiast diesla Nowe auto dostawcze na wodór Nowe auto dostawcze na wodór Toyota, Isuzu, Hino i CJPT łączą siły Corolla w programie Najmu KINTO ONE Corolla w programie Najmu KINTO ONE Sprawdź warunki wynajmu auta przedkontraktowego Beyond Zero – Dni Elektryfikacji Toyoty Beyond Zero – Dni Elektryfikacji Toyoty Poznaj szczegóły wydarzenia Europejski rekord sprzedaży samochodów Toyoty Europejski rekord sprzedaży samochodów Toyoty Świetne wyniki za pierwszą połowę 2022 roku Baterie ze stałym elektrolitem Baterie ze stałym elektrolitem Ponad 1300 patentów Toyoty Toyota Land Cruiser Matt Black Edition Toyota Land Cruiser Matt Black Edition Zobacz nową wersję specjalną 67% sprzedaży Toyoty w Polsce stanowią hybrydy 67% sprzedaży Toyoty w Polsce stanowią hybrydy Sprawdź szczegóły Firmy najczęściej wybierają Toyotę Firmy najczęściej wybierają Toyotę Dane z I półrocza 2022 roku Corolla Cross z wysoką wartością rezydualną Corolla Cross z wysoką wartością rezydualną Sprawdź wyliczenia INFO-EKSPERT