Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
27 sierpnia 2025

Toyota udostępnia patenty na technologie hybrydowe i wodorowe, by szybciej upowszechnić auta zelektryfikowane

Toyota od ponad trzech dekad wyznacza kierunek w rozwoju elektromobilności. Aby przyspieszyć wykorzystanie niezawodnych nisko- i bezemisyjnych rozwiązań, firma udostępnia swoje patenty bez opłat oraz oferuje innym producentom dodatkowe wsparcie.

Toyota ma ugruntowaną pozycję jednego z najbardziej innowacyjnych koncernów motoryzacyjnych na świecie. Każdego roku inwestuje około 32,3 mld zł w badania i rozwój oraz składa blisko 15 tysięcy wniosków patentowych w Japonii i poza jej granicami, z czego znaczną część stanowią zgłoszenia dotyczące technologii zelektryfikowanych. Marka od ponad 30 lat rozwija elektromobilność, a jej oferta obejmuje wszystkie rodzaje napędów – pełne hybrydy, hybrydy plug-in, auta elektryczne na baterie i modele zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.

24 tys. patentów dotyczących napędów w powszechnym dostępie

Toyota nie tylko nieustannie udoskonala technologie stosowane w swoich samochodach, lecz także aktywnie wspiera rozwój elektromobilności w całej branży. Od lat udostępnia bezpłatnie swoje patenty związane z napędami zelektryfikowanymi i oferuje producentom darmowe wsparcie techniczne, pomagając im w projektowaniu i sprzedaży aut opartych na rozwiązaniach Toyoty. Dzięki temu japoński koncern w jeszcze większym stopniu przyczynia się do ograniczania emisji CO₂.

Od premiery Priusa w 1997 roku marka wprowadziła szereg innowacji, które poprawiły osiągi i efektywność hybryd, zmniejszyły wymiary i masę kluczowych komponentów oraz obniżyły koszty produkcji zarówno pełnych hybryd, jak i hybryd plug-in. Te rozwiązania są dziś dostępne także dla innych producentów motoryzacyjnych.

W 2019 roku Toyota otworzyła dostęp do 24 tysięcy patentów związanych z napędami zelektryfikowanymi, które obejmują m.in. silniki elektryczne, układy sterowania czy systemy kontroli – technologie niezbędne w hybrydach (HEV), hybrydach plug-in (PHEV) oraz samochodach elektrycznych z ogniwami paliwowymi (FCEV).

Technologia wodorowa Toyoty

W 2014 roku na rynku pojawiła się Toyota Mirai – pierwszy seryjny samochód napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Już kilka miesięcy później, w styczniu 2015 roku, firma udostępniła bezpłatnie 5680 patentów związanych z tą technologią, a do 2019 roku liczba ta wzrosła do 8060.

Toyota sukcesywnie rozwija moduły ogniw paliwowych, rozszerzając ich zastosowanie poza motoryzację osobową. Od 2019 roku kompaktowe zestawy wodorowe trafiły do ponad stu klientów na całym świecie i są wykorzystywane m.in. w ciężarówkach, autobusach, pociągach czy jako stacjonarne źródła energii. W 2026 roku firma wprowadzi na rynek trzecią generację swoich wodorowych ogniw paliwowych.