Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
9 września 2025

Toyota i Mazda testują nowy system magazynowania energii Sweep

Do inteligentnego zarządzania energią służą zużyte akumulatory samochodowe

Toyota i Mazda rozpoczęły testy nowego systemu magazynowania energii Sweep. Jest to nowoczesne rozwiązanie, które pozwala w pełni wykorzystywać pojemność zużytych baterii, niezależnie od ich mocy czy stopnia wyeksploatowania. Ogranicza to straty energii i emisję CO2.

Toyota Motor Corporation (TMC) oraz Mazda Motor Corporation (Mazda) opracowują nowe technologie energetyczne, które w przyszłości mają wzmocnić konkurencyjność przemysłu. Rozpoczęto już testy nowoczesnego ekosystemu baterii Sweep. Infrastruktura energetyczna Mazdy w Hiroszimie została połączona z systemem Toyoty, który wykorzystuje zużyte akumulatory samochodowe do inteligentnego zarządzania energią. Rozwiązanie to pozwala precyzyjnie monitorować stabilny i efektywny proces ładowania oraz rozładowywania baterii.

Sweep – drugie życie dla samochodowych baterii

System magazynowania energii o nazwie Sweep stabilizuje zapotrzebowanie na energię, zapobiegając jej marnowaniu. Opracowane przez Toyota Motor Corporation rozwiązanie pozwala korzystać z zużytych baterii. Głównym źródłem ich pozyskania są samochody ze zelektryfikowanymi napędami.

Każdy akumulator – niezależnie od jego pochodzenia czy stopnia zużycia – może być w pełni wykorzystany. To zasługa inteligentnego systemu zarządzania rozładowywaniem baterii połączonych szeregowo. System steruje przepływem energii z mikrosekundową precyzją, co pozwala bezpośrednio pobierać prąd zmienny, bez konwersji na prąd stały. Eliminując potrzebę stosowania kondycjonera sieciowego (PCS), można zauważalnie ograniczyć straty energii przy konwersji prądu i obniżyć koszty działania instalacji.

Warto tu wspomnieć, że pierwszy magazyn Sweep uruchomiono już w 2022 roku w elektrociepłowni JERA Yokkaichi w prefekturze Mie, 30 km od Nagoi. Instalacja o mocy 485 kW i pojemności 1260 kWh, zbudowana z odzyskanych baterii samochodowych, została podłączona do sieci Chubu Electric Power Grid. Jej główne zadanie polegało na stabilizacji podaży i popytu, czyli pobieraniu energii w okresach niskiego zapotrzebowania i oddawaniu jej w godzinach szczytu.

Niższa emisja, niższe koszty energii

Instalacja ta w przyszłości ma regulować podaż i popyt na energię ze źródeł odnawialnych. Precyzyjny nadzór nad zapotrzebowaniem energetycznym, niezależny od pogody czy pory dnia, pozwoli obniżyć koszty funkcjonowania systemu energetycznego i przyspieszy osiągnięcie neutralności węglowej.

Toyota i Mazda wspólnie opracowują rozwiązania, które mają doprowadzić do stabilnego pozyskiwania kluczowych surowców i budowy odpornego łańcucha dostaw. Jednym z obszarów ich działalności jest rozwój ekosystemu baterii, czyli jednego z siedmiu strategicznych obszarów mobilności, nad którymi od wielu lat pracuje Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (JAMA).